maanantai 16. toukokuuta 2011

Lainasta taas

Olin tänään jälleenkerran pankissa tapaamassa yritysrahoitusneuvojaa. Pankkiasioiden hoitamiseen on mennyt todella paljon kauemmin aikaa, kuin oletin. Vieläkään kaikki ei siis ole kunnossa eikä varsinaista lainaa vielä ole tilillä. Olen valinnut pankikseni nordean, pienen vertailun jälkeen sekä myös hyvien kokemuksien myötä (koko suku on käyttänyt nordeaa koko elämänsä ajan kuten minäkin).

Nyt pitäisi päättää minkä tyyppisen lainan sitä ottaa. Vaihtoehtoja löytyy kyllä. Yrittäjän lainapaketti kuulostaa toistaiseksi parhaimmalta, sillä siihen kuuluu lainaturva sekä korkokatto. Keskittämällä saa myös muita etuja. Lainaturva on erittäin tärkeä, sillä jos minulle tapahtuu jotain, laina jäisi muuten vanhempieni maksettavaksi. Se turvaa myös tapaturman/sairastumisen varalta, kun yrittäjä joutuu työkyvyttömäksi.

Korkokatto on myös tärkeähkö, koska se takaa sen, etten joudu maksamaan korkoa tiettyä määrää enempää, vaikka korkotasot nousisikin sen yli.

Yrittäjän lainapaketti siis lienee valintani. Lainan kasaamista täytyy kuitenkin vielä miettiä. Lainasumma on siis 35.000 euroa. Osan siitä otan ihan rahana, ja osa tulee luotollisena tilinä, jota käytetään tarpeen tullen. Tätä asiaa siis täytyy vielä miettiä ja tehdä laskelmia.

Viime päivien aikana olen myös suunnitellut lisää tilauksia, lähettänyt tarjouspyyntöjä tilitoimistoihin ja pyöritellyt lukuja. Jonkunnäköistä tehtävälistaakin olen yrittänyt kasata, mutta tuntuu, että olen enemmän tai vähemmän hukassa kaikesta. Keskittymiskyky on hukassa. Ehkä se on jotain alottelijan pelokkuutta ja jännitystä. Eihän tässä ole kuin kuutisen viikkoa liikkeen avajaisiin!

Ei kommentteja: